Host Milano 2025: Trendejä esillelaittoon ja kattaukseen
Blogi 2/2 Host Milano 2025: Trendejä esillelaittoon ja kattaukseen
Host Milano esitteli tämä vuonna esillelaittoon vahvasti luonnonläheistä teemaa ja pehmeitä väriharmonioita. Vaaleiden ja murrettujen sävyjen rinnalle nousivat myös kontrastiset, rohkeat astiavärit ja näyttävät kuvionnit. Siellä missä kattaus ja esillepano ovat vahvasti mukana vaikuttamassa asiakaskokemukseen, on se merkitys kasvanut entisestään – esillepanon kautta välitetään ravintolan arvoja, tunnelmaa ja tarinaa.
Esillelaitto, materiaalivalinnat ja valitut astiat värimaailmoineen ovat vahva osa ravintolan visuaalista identiteettiä. ”Visuaalinen identiteetti esillelaitoissa ei ole vain kauneutta. Se on ensimmäinen lupaus asiakaskokemuksesta. Houkuttelevalla esillelaitolla rakennetaan luottamusta ja vaikutetaan asiakkaan mielikuviin ennen kun asiakas edes maistaa ruokaa ”, Solotopin tuotepäällikkö Niina Heiskanen summaa.
Host Milano 2025 teki selväksi: kattauksesta ja esillepanosta on tullut osa asiakkaan elämystä. Luonnonmateriaalit ja väriharmonia murretujen värien kanssa sekä rohkeat värit ja tarinallisuus hallitsevat nyt sekä ravintola- ja myymäläympäristöjä.
Kattauksen väriharmoniaa murrettuilla sävyillä ja kontrasteilla
Puu, keramiikka, ja muut luonnolliset materiaalit toivat messuhalleihin lämpöä ja rauhaa. Valkoisen eri sävyt ovat jälleen nousseet suosioon: puhtaanvalkoinen ja pehmeät, murretut vaaleat sävyt luovat kattaukseen harmonisen ja rauhallisen tunnelman.

Luonnonmukaisuus kattauksessa ei tarkoita yksinkertaisuutta – vaan harmoniaa, joka kestää aikaa.

Klassinen valkoinen ja murrettu valkoinen toimivat kattauksessa ajattomasti – ne kestävät trendejä ja sopivat jokaiseen vuodenaikaan.

Vihreän ja sinisen sävyjen rinnalla kattauksissa nähtiin myös mattapintaisia, värillisiä aterimia. PVD-pinnoitettu mattapinta tuo ravintoloille käytännöllisyyttä – aterimia ei tarvitse kiillottaa, ja ne säilyttävät tyylikkään ilmeensä kiireisissäkin käyttöympäristöissä.

Pieniä pöytälamppuja näkyi myös kattauksissa paljon. Ne tuovat tyylikkyyttä ja tunnelmaa peittämättä näkyvyyttä.

Tognana toi vaalean harmonian rinnalle rohkeaa väri-ilottelua – räväkkää oranssia ja voimakkaita kuviointeja nähtiin kattauksissa runsaasti.
Tognana on yksi Solotop Restaonen tilaustuotteiden posliinitoimittajista.
Uusi aalto esillelaitossa- melamiini yhdistää tyylin ja kestävyyden.
Milanoon ja sen ravintolakulttuuriin tutustuessa ei voinut olla huomaamatta, kuinka yleisesti melamiiniastioita käytetään Euroopassa lautastarjoilussa posliinin sijaan. Useat perinteiset posliinivalmistajat ovatkin laajentaneet tai monipuolistaneet valikoimaansa melamiiniastioilla vastakseen kasvavaan kysyntään ja tätä trendiä näkyi myös Hostin kattausosastoilla.
Dalebrook on toiminut jo pitkään Solotopin luotettavana kumppanina melamiini- ja esillelaittoastioissa. Yritys tunnetaan maailmanlaajuisesti yhtenä melamiiniastioiden edelläkävijöistä ja se on luonut näyttäviä, toiminnallisia ratkaisuja niin kaupan palvelutiskien esillepanoihin kuin ravintoloiden ja hotellien buffetpöytiin – sekä yhä useammin myös lautastarjoiluun.

Hankintapäällikkö Johanna Hakala ja Dalebrookin myyntiedustaja Dan Cashman iloitsevat pitkästä ja toimivasta yhteistyöstä kaupan esillelaittojen parissa. Yhteistyötä ollaan syventämässä entisestään – seuraavaksi painopiste siirtyy konseptisuunnitteluun ja kokonaisratkaisuihin.

Skandinaviassa suosiota saavuttaneet melamiiniastian uutuusvärit – luonnonvaalea Parchment ja raikas Aqua – ovat nopeasti vakiinnuttaneet paikkansa myös suomalaisissa noutopöydissä. Pigment-sarjan astiat mustana ja näissä trendiväreissä kuuluvat jo Solotopin varastovalikoimaan. Lisäksi Dalebrookin uudet, irrotettavalla jalalla varustetut Pigment Square - neliökulhot ovat nyt saatavilla osana varastovalikoimaamme.

Dalebrook esitteli Hostissa pian markkinoille tulevan, kaksitasoisen esillelaittokorokkeen, jonka tasoja ja niiden paikkaa voi muunnella joustavasti eri käyttötarpeisiin. Koroketta nähtiin messuilla tyylikkäissä kulta–marmori ja musta–harmaa värivaihtoehdoissa – ja näistä uutuuksista kuullaan pian lisää.

Myös Dalebrookin hiljattain lanseeraama, lämpöbuffetteihin suunniteltu Ore-sarja oli messuosastolla tyylikkäästi esillä. Sarjan GN-mitoitetut astiat mahdollistavat näyttävien ja yhtenäisten kokonaisuuksien rakentamisen erilaisiin buffet- ja esillepanoympäristöihin.
Pöytätabletit nousussa
Useissa Hostissa nähdyisssä kattauksissa pöytätabletit toimivat kattauksen kehyksenä ja viimeistelivät kokonaisuuden.
Dagstyle on Italianlainen yritys, joka suunnittelee ja valmistaa korkealaatuisia, ammattikäyttöön tarkoitettuja menukansiota sekä muita kattaustarvikkeita kuten pöytäkylttejä ja pöytätabletteja.
Yrityksen Operatiivinen päällikkö Dario Salvinelli kertoi Dagstylen messuosastolla pöytätablettien kasvavasta suosiosta Euroopassa – erityisesti brändätyt ja yksilöllisesti räätälöidyt vaihtoehdot ovat nyt vahvassa trendissä.
Meukansioiden lisäksi Dagstylen valikoimasta löytyy laaja kirjo erimuotoisia ja -värisiä pöytätabletteja, jotka voidaan persononoida asiakkaan omalla logolla.

Keinonahkaiset tabletit tarjoavat vaihtoehtoja eri muodoista ja väreistä, jolloin kattaus voidaan sovittaa pöydän muotoon. Personointi tehdään painatuksella tai kuumalaminoinnilla, joka luo eläväisen pinnan logolle.

Tuotepäällikkö Niina Heiskanen ja Dagstylen operatiivinen päällikkö Dario Salvinelli ovat tehneet yhteistyötä menukansioden parissa jo lähes 10 vuoden ajan. Solotop Restaone toimii Dagstylen menukansioden ja kattaustuotteiden yksinoikeudellisena maanhantuojana Suomessa.

Dagstyle esitteli Host-messuilla inspiroivia mallistouutuuksia ja uusia värejä. Uudet menukansiomallistot, kuten Gourmet Line, Portofino ja Woodline tullaan lisäämään myös Solotop verkkokaupan tilaustuotevalikoimaan. Dagstylen tyylikkääseen menukansio- ja pöytätablettivalikoimaan voi tutustua paikan päällä Turvenkujan Showroomissamme.
Kattaus, joka kertoo tarinaa - Hostin tuliaiset Suomeen
Host Milano 2025 osoitti, että esillepano ja kattaus ovat yhä vahvemmin osa ravintolan elämystä ja identiteettiä. Luonnonmateriaalit, murretut sävyt ja harmoniset kontrastit tuovat rauhaa ja ajattomuutta, kun taas rohkeat värit ja personointi luovat erottuvuutta.
“Hostin trendien innoittamana tulemme rikastamaan Solotopin tilaustuotevalikoimaa erityisesti kattaus- ja esillelaittokokonaisuuksien tarjoamiseen – niin kaupan palvelutiskin kuin ravintoloiden esillelaittoon.” tuotepäällikkö Niina Heiskanen lupaa.
Solotop tuo messujen ideat Suomeen ja auttaa rakentamaan esillelaittokokonaisuuksia, jotka tukevat brändiä ja herättävät huomion niin myymälässä kuin ravintolapöydässä. Kattaus ja esillelaitto ovat nyt enemmän kuin käytännöllisyyttä – ne ovat osa tarinankerrontaa, joka houkuttelee, viestii laadusta ja tekee vaikutuksen jo ensisilmäyksellä.
Mikäli inspiroidut esillelaittoratkaisuista, ota yhteyttä Solotopin asiantuntijoihin niin suunnittellaan ja toteutetaan juuri teidän konseptiin sopiva ratkaisut. Tervetuloa myös tutustumaan valikoiman uutuuksiin Turvekujan Showroomiin
Varaathan ajan vierailullesi etukäteen joko Solotopin yhteyshenkilösi tai tuotepäällikkö Niina Heiskanen kanssa.
Myynnin yhteystiedot löydät täältä: https://solotop.fi/yhteystiedot